Trolldeg

Min kommpis Alice har skrivit ett inlägg som hon ville jag skulle visa på min blogg äftersom hon tog bort sin:

Äntligen är våren här på riktigt.
För det kan inte bara vara jag som går i vårskor och jeans jacka. eller?
i vilket fall tycker jag att det är så skönt med långa ljusa dagar igen.
Fast det är ju inte bara ljusa dagar. För det är ju de regniga och blåsiga dagarna som envist försöker ta över våren :(.
Men det som är bra är att man kan sitta framför datorn! Eller ja ända tills man får data förbud :( och vad ska man göra då titta på tv?
Men då har jag kommit på en ide. Man kan göra trolldeg. Det är super enkelt.
Man tar bara litte mjöl, dublet så mycket salt. Lika mycket vatten som salt och en skvät olja och ev litte karamelfärg, tex
2 dl mjöl
1 dl salt
1 dl vatten
-litte olja-
sedan knådar man saman ingredienserna till en deg.
Sedan är det bara att börja skapa. Om det blir litte deg över eller om du inte blir nöjd kan du läga det i en påse i kylskåpet för senare användning.
Om du blir nöjd kan du sätta in figuren en 175 grader varm ungn tills den har stelnat. Det tar olika lång tid ju tjokare den är om den är riktigt tjok kan det ta ett dygn men vanligt vis tar det ca 1-2 timmar.
När figuren är färdig kan du måla den och lima fast lösa dellar. Sedan är den färdig.
Ps. Perfekt att ge bort till föreldrar eller släkt.
Obs: Förvara inte en färdig figur ute den mjuknar och färgen ramlar av.
Ella med trolldeg  : 

Postat av: Ola991

Funkade ej med smilesarna fin bild!

2010-04-18 @ 20:31:27
URL: http://olapanfu.blogg.se/
Postat av: amandaseh

har inte ella blåa ögon???skriv det i nästa typ frågesport ok?P.S:din och 98__cools bloggar är bäst men jag har inte tittat på alla än :S

2010-04-19 @ 19:49:42

Kommentera~

Namn
Remember?

E-post (visas inte)

Bloggadress



Trackback
RSS 2.0